13.11.2017

100 tasa-arvotekoa -hanke keräsi yli 250 tekoa

Naisjärjestöjen Keskusliiton ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan 100 tasa-arvotekoa -hanke on tuonut naisten asemaa ja oikeuksia esiin Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmassa sekä kerännyt yli 250 tasa-arvotekoa monipuolisesti yhteiskunnan eri aloilta. Yli 500 juhlavierasta ja 35 tasa-arvotekojen näytteilleasettajaa juhlistivat tasa-arvon juhlavuoden loppuhuipennusta 10.11.2017 Helsingin yliopiston juhlasalissa. Lue tilaisuuden tiedote täältä!

TIEDOTE 10.11.2017

Naisjärjestöjen Keskusliitto Tasa-arvoasiain neuvottelukunta

#tasaarvo100 #suomi100

100 tasa-arvotekoa -hanke keräsi yli 250 tekoa Naisjärjestöjen Keskusliiton ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan 100 tasa-arvotekoa -hanke on tuonut naisten asemaa ja oikeuksia esiin Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmassa sekä kerännyt yli 250 tasa-arvotekoa monipuolisesti yhteiskunnan eri aloilta. Yli 500 juhlavierasta ja 35 tasa-arvotekojen näytteilleasettajaa juhlistivat naisten ja tasa-arvon juhlavuoden loppuhuipennusta 10.11.2017 Helsingin yliopiston juhlasalissa. Tapahtuman järjestivät Naisjärjestöjen Keskusliitto ja tasa-arvoasiain neuvottelukunta yhteistyössä Helsingin yliopiston tasa-arvotoimikunnan kanssa.

”Sillä, mitä teemme Suomessa, on merkitystä myös kansainvälisesti, koska työtämme seurataan. Suomi toimii tällä hetkellä kansainvälisesti hyvänä esimerkkinä ja meidän kannattaa pyrkiä säilymään sellaisena. Tuo säilyttäminen vaatii kuitenkin aktiivista työtä. Tasa-arvotekojen täytyy jatkua myös juhlavuoden jälkeen ja niistä on muodostuttava sääntö, ei poikkeus. Once is not enough!”, muistuttaa hankkeen kunniatoimikunnan puheenjohtaja presidentti Tarja Halonen.

”Yksi tasa-arvoliikkeen haasteista on meillä ollut se, että tasa-arvon ja naisten oikeuksien edistäminen on jäänyt niin paljon naisjärjestöjen ja naisten harteille. Olemme todella iloisia siitä, että 100 tasa-arvotekoa –hankkeen kautta myös niin monet miehet ovat ottaneet sukupuolten tasa-arvon edistämisen asiakseen”, sanoo Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja Eva Biaudet.

”Se, että voimme Suomessa tehdä yhteistyötä yli sektori- ja puoluerajojen on upea valttikortti, jota meidän kannattaa yhdessä vaalia ja jalostaa eteenpäin. Se mahdollistaa rakentavan ja tehokkaan asioiden eteenpäin viemisen. Tasa-arvo on lähtökohtaisesti moniulotteinen ilmiö, jota ei voi edistää vain rajatuilla osa-alueilla”, painottaa neuvottelukunnan puheenjohtaja Sari Raassina.

Tilaisuudessa myönnettiin huomionosoituksia seuraaville tasa-arvoteoille:

Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan kuuluvan 100 tasa-arvotekoa -juhlien ohjelma lähettiin valtakunnallisesti klo 14.00 suorana ja tallenteena Unitubessa.

100 tasa-arvotekoa -hankkeessa tehdään uusia ja konkreettisia toimia naisten oikeuksien ja sukupuolten tasa-arvon lisäämiseksi ja luodaan hyvinvoivaa Suomea myös seuraavaa sataa vuotta varten. Naisjärjestöjen Keskusliiton ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan hankkeella on 38 kumppanitahoa, ja tasa-arvotekojen tekijöiksi on lupautunut laaja joukko vaikuttajia. 100 tasa-arvotekoa on osa itsenäisyyden juhlavuoden 2017 virallista Suomi 100 -ohjelmaa. Tasa-arvoteot löydät osoitteesta www.tasaarvo100.fi.

Tilaisuuden ohjelma

Lisätietoja:

Terhi Heinilä, pääsihteeri, Naisjärjestöjen Keskusliitto
terhi.heinila@naisjarjestot.fi 040 530 5544

Hannele Varsa, pääsihteeri, Tasa-arvoasiain neuvottelukunta
hannele.varsa@stm.fi, 050 545 3435

Liisa Ketolainen, projektipäällikkö, 100 tasa-arvotekoa
liisa.ketolainen@naisjarjestot.fi 044 237 8069

Naisjärjestöjen Keskusliittoon kuuluu 58 jäsenjärjestöä, joissa on yhteensä 400 000 jäsentä. Järjestö on perustettu vuonna 1911 ja sen tavoitteena on naisten aseman, sukupuolten tasa-arvon ja tyttöjen ja naisten ihmisoikeuksien edistäminen.

Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan (TANE) tavoitteena on sukupuolten välinen tasa-arvo yhteiskunnassa. TANE tekee aloitteita ja esityksiä sekä antaa lausuntoja tasa-arvoon vaikuttavan lainsäädännön ja muiden tasa-arvoon vaikuttavien toimenpiteiden kehittämiseksi. TANE on parlamentaarinen neuvottelukunta, jonka valtioneuvosto asettaa eduskunnan toimikaudeksi.