27.11.2017

Tasavallan presidentti – TASA-ARVOJOHTAJA

Naisjärjestöjen Keskusliiton vuosikokouksen julkilausuma 20.11.2017

Sukupuolten tasa-arvo on suomalaisen yhteiskunnan vahvuus ja keskeinen osa Suomi-kuvaa maailmalla. Naisten ja tyttöjen oikeudet ovat Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan keskeinen painopiste.  Alkuvuodesta 2018 käytävissä vaaleissa valitaan Suomelle paitsi presidentti myös arvojohtaja. Naisjärjestöjen Keskusliitto katsoo, että valtionjohtajana tasavallan presidentin tehtävänä on edistää sukupuolten tasa-arvon ja naisten oikeuksien toteutumista niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Keskusliiton vuosikokous haastaa presidenttiehdokkaat ja median edustajat nostamaan tasa-arvokysymykset presidentinvaalien avainteemaksi.

”Tarvitsemme arvojohtajan, jonka pätevyyteen ja työhön sukupuolten tasa-arvon ja naisten oikeuksien edistäminen olennaisesti kuuluu. Sukupuolten tasa-arvo on yhteiskunnallisen kehityksen keskeinen mittari. Suomen valtionjohdon on edistettävä sitä kunnianhimoisesti”, korostaa Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja Eva Biaudet. ”Haluamme tasa-arvoteemat mukaan jokaiseen vaalikampanjaan, keskusteluun ja ehdokastenttiin”.

Naisjärjestöjen Keskusliitto lähetti presidenttiehdokkaille kyselyn, jossa kartoitettiin ehdokkaiden näkemyksiä presidentin tehtävistä tasa-arvon edistäjänä sekä tasa-arvon tilasta Suomessa ja kansainvälisesti. Kyselyyn vastasivat seuraavat ehdokkaat: Tuula Haatainen (SDP), Pekka Haavisto (Vihr.), Laura Huhtasaari (PS), Merja Kyllönen (Vas.), Sauli Niinistö, Nils Torvalds (RKP) ja Matti Vanhanen (Kesk.).

Naisjärjestöjen Keskusliitto – Kvinnoorganisationernas Centralförbund  ry

Eva Biaudet                        Elina Suonio-Peltosalo                              Terttu Utriainen
puheenjohtaja                    varapuheenjohtaja                                   varapuheenjohtaja

Lisätiedot:

Eva Biaudet, puheenjohtaja                    eva.biaudet@eduskunta.fi, puh. 050 3140205
Terhi Heinilä, pääsihteeri                        terhi.heinila@naisjarjestot.fi, puh. 040 530 5544
Anni Hyvärinen, järjestösihteeri             anni.hyvarinen@naisjarjestot.fi, puh. 050 388 8868

• Minna