Kalenteri

Naisjärjestöt mukana Helsinki Pride -kulkueessa

KUTSU mukaan Helsinki Pride –kulkueeseen ja naisjärjestöjen glitter-etkoille
lauantaina 30.6.2018

Naisjärjestöjen Keskusliitto kutsuu jäsenjärjestöt ja sidosryhmät mukaan marssimaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolesta! Keskusliitto osallistuu tänä kesänä toista kertaa Helsinki Pride –kulkueeseen, joka osana Pride-viikon ohjelmaa ottaa näyttävästi ja värikkäästi kantaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta ja juhlistaa sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta. Naisjärjestöt-blokki suuntaa kulkueen mukana klo 13 Senaatintorilta Kaivopuistoon, jossa osallistujilla on mahdollisuus jäädä nauttimaan puistojuhlan ohjelmasta. Kuljettu matka on noin 2,5 kilometriä.

Toivomme naisjärjestöblokkiin osallistuvilta iloista ja värikästä pukeutumista sekä mahdollisuuksien mukaan omia lippuja, kylttejä ja bannereita. Lisäksi naisjärjestöblokkiin osallistuvilla on mahdollisuus viimeistellä pride-lookkinsa biohajoavalla kimalluksella naisjärjestöjen glitter-etkoilla Naisasialiitto Unionin Maikki Friberg –kodissa (Bulevardi 11 A 1, Helsinki) klo 11-12. Tila ei ole esteetön (katutasosta on 15 porrasta ja WC-tilat ovat pienet). Tarjolla on pientä purtavaa. Suuntaamme Bulevardilta yhdessä Senaatintorille, josta kulkue starttaa klo 13. Kulkueeseen kannattaa varautua säänmukaisella vaatetuksella ja omilla vesipulloilla.

Pride pähkinänkuoressa

Iloisiin väreihin pukeutuneesta osallistujajoukosta ja juhlavasta tunnelmasta huolimatta Pride-liikkeen juuret ovat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustavissa mielenosoituksissa. Ensimmäinen Pride järjestettiin New Yorkissa kesäkuussa 1969 vastareaktiona väkivaltaisille poliisiratsioille. Nykyisin Pridea juhlitaan marssein ja tapahtumin ympäri maailmaa, ja kesäkuuta juhlistetaan monissa maissa pride-kuukautena.

Suomessa Pride lähti liikkeelle vuonna 1975 alkaneista Setan vapautuspäivistä. Vuodesta 2000 lähtien Helsingin tapahtumaa on kutsuttu Helsinki Pride -nimellä. Helsinki Pride -viikon järjestää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen hyvinvointia ja oikeuksia edistävä järjestö HeSeta ry, ja siihen osallistuu laaja joukko vapaaehtoisia, järjestöjä, oppilaitoksia, yrityksiä ja muita toimijoita. Juhannuksen jälkeinen Helsinki Pride-viikko on viime vuosina koostunut yli sadasta asiaohjelmaa, kulttuuria, liikuntaa ja juhlia sisältävästä tapahtumasta. Helsinki Priden päätapahtumiin kuuluu lauantaina järjestettävä marssi ja puistojuhla, jotka keräsivät viime vuonna 35 000 osallistujaa. Tämän vuoden Pride-viikon teemana on ääni ja esillä ovat erityisesti ne äänet, joita yhteiskunnassa vaiennetaan.

Naisjärjestöjen ja naisten moninaisuus on keskeinen osa Naisjärjestöjen Keskusliiton toimintaa ja yksi vuoden 2018 toimintalinjauksista. NJKL osallistui Helsinki Pride -marssille ensimmäisen kerran kesällä 2017, ja saman vuoden syksyllä keskusliiton vuosikokous vaati julkilausumassaan translain pikaista uudistamista.

Jäsenjärjestöt voivat osallistua etkoille ja kulkueeseen ilmoittamalla yhteyshenkilön yhteystiedot ja arvion osallistujamäärästä tarjoiluja varten järjestösihteeri Anni Hyväriselle (anni.hyvarinen@naisjarjestot.fi, 050 388 8868). Toivomme ilmoittautumisia keskiviikkoon 27.6. mennessä.