Kannanotot

11.04.2018

Suomen EU-puheenjohtajakaudella on tehtävä konkreettisia aloitteita sukupuolten tasa-arvon lisäämiseksi Euroopan unionissa

Suomi on EU-puheenjohtajamaa heinäkuusta joulukuuhun vuonna 2019. Suomen puheenjohtajuus osuu mielenkiintoiseen vaiheeseen, kun Euroopan parlamentin vaalit järjestetään toukokuussa 2019, jonka jälkeen valitaan uusi komissio. Myös Euroopan unionin Eurooppa 2020 -strategia on päättymässä ja unionin tulevia linjauksia ja uusia rahoitusohjelmia valmistellaan. Vaikka EU-puheenjohtajuuden merkitys on jossain määrin muuttunut Euroopan unionin rakenteita uudistettaessa, on puheenjohtajamaalla merkitystä. Suomessa järjestetään kuusi epävirallista ministerikokousta ja kymmeniä virkamieskokouksia.

Suomi on tunnettu Euroopan unionissa sukupuolten tasa-arvon ja naisten oikeuksien edelläkävijänä. ”Sukupuolten tasa-arvon tulee olla Suomen EU-puheenjohtajakauden läpileikkaava teema. Suomen tulee esittää Euroopan unionille ja EU-jäsenvaltioille uusia, konkreettisia avauksia naisten oikeuksien edistämiseksi ja tasa-arvon sisällyttämiseksi laajasti EU:n politiikkaan. Toimenpiteet naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi ovat välttämättömiä. Euroopan unionin rahoitusohjelmissa tulee olla selkeästi tasa-arvoa edistäviä tavoitteita. Unionin budjetin ja rahoitusohjelmista jaettavan tuen sukupuolivaikutukset tulisi arvioida avoimesti, jotta naiset voisivat nähdä EU:n päätösten koskettavan heitäkin”, muistuttaa Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja Eva Biaudet.

Sukupuolten tasa-arvo ja naisten oikeudet ovat viime vuosina ottaneet takapakkia Euroopan unionissa ja monissa sen jäsenvaltioissa. Aiemman sukupuolten tasa-arvon strategian sijaan Europan unionille laadittiin vuosille 2016-2019 löyhempi strateginen sitoumus sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi. Bulgaria ja Slovakia eivät helmikuussa 2018 ratifioineet naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemistä ja torjumista koskevan Euroopan neuvoston Istanbulin sopimusta ja Kroatiassa marssittiin maaliskuussa Istanbulin sopimusta vastaan. Puola on kiristänyt aborttilakeja entisestään ja naisjärjestöjen toiminta on vaakalaudalla Unkarissa.

Toisaalta monet EU-jäsenvaltiot markkinoivat politiikkaansa feministiseksi ja esittelevät uusia toimia naisten oikeuksien parantamiseksi. YK:n naisten asema -toimikunnan (CSW62) istunnossa YK:n päämajassa New Yorkissa maaliskuussa EU-jäsenvaltioista mm. Ruotsi, Tanska, Ranska, Iso-Britannia ja Viro markkinoivat vahvasti naisten oikeuksien edistysaskeliaan. Suomen on tärkeää pysyä mukana etujoukoissa naisten oikeuksien puolesta ja jatkaa todellisia toimia profiloitua sukupuolten tasa-arvon mallimaana.

Eva Biaudet, puheenjohtaja                                                  Terhi Heinilä, pääsihteeri

Lisätietoja:

Eva Biaudet, puheenjohtaja, puh. 050 3140205
Terhi Heinilä, pääsihteeri, terhi.heinila@naisjarjestot.fi  puh. 040 530 5544
Anni Hyvärinen, järjestösihteeri, anni.hyvarinen@naisjarjestot.fi puh. 050 388 8868

Vuonna 1911 perustettu Naisjärjestöjen Keskusliitto on sukupuolten tasa-arvoa edistävien naisjärjestöjen kattojärjestö. Naisjärjestöjen Keskusliittoon kuuluu 58 jäsenjärjestöä, joissa on yhteensä yli 400 000 jäsentä. Keskusliitto toimii naisten aseman, sukupuolten tasa-arvon ja tyttöjen ja naisten ihmisoikeuksien edistämiseksi yhdessä jäsenjärjestöjen kanssa.

www.naisjarjestot.fi       |                     NJKL Facebookissa              |                     NJKL Twitterissä